söndag 20 februari 2011

Drevdagen round up

Spannet på väg mellan Lekåsen och IdPersätern

Dom två sista dagarna uppe i Drevdagen flöt på som tidigare i veckan. Ja kanske inte helt ut. På fredan var det nämligen lite sol i luften. Och jag varken mötte eller körde om damen-med-dom-tre-siberian-husky-hundarna! Vi hade en härlig tur först upp till Lekåsen. Sen över höjderna bort till IdPersätern. Och sen den här jättefina rutten tillbaka till Drevdagen. Den här rundan är ca 23km och jag fick för mig att ta med kaffetermos och ta ett stopp på vägen.
Så vi stack iväg och hundarna var lika galna som dag 1. Jag hade Lisa&Yenna i led. Sedan Mellis&Malvin, Sussie&Sluggo och sist Frank.

Vid Lekåsen fädbodar (I bakgrunden)

Lekåsen är väl "det perfekta fäbodstället" misstänker jag. En hel liten bysamling av gamla stugor som ligger omgärdad av höjder och snötyngda granar. Runt det hela en välhållen gärdsgård. När jag var här första gången - för ca 15 år sedan - bodde det fortfarande en gammal ungkarl i ett av husen. Hyfsat ensligt med ca en mil ner till Drevdagen som ligger vid vägs ände och i sin tur 200km ovanför Mora - närmaste stad...

Mellan Lekåsen och IdPersätern

Från Lekåsen går det rätt mycket uppför och snart kom vi upp på vidsträckta myrmarker och åsar med enstaka träd. Knotvuxen snöbemängd skog och torrfuror och torrgranar överallt. Ner mot IdPerssätern är det flera branta utförslöpor så det gäller att stå på bromsen. En sista nerförsbacke så kom vi ner till ledkrysset.

Kafferast

Vi åkte aldrig upp till IdPerssätern utan tog leden tillbaka mot Drevdagen. Strax stannade vi och jag ankrade släden och satte ut rastankaret. Fikarast! Men Frank hade en helt annan mening! Vi hade kört 15km men vadå?? Frank ställde sig genast och gapade och gapade och gapade. Så det var bara att slänga i sig kaffet och fortsätta hemöver.

När jag stod där på släden och hundarna tuffade på och solen sken så tänkte jag att det är ovärderligt att komma upp så här och köra släde på riktigt. Visst - träning med ATVn är förstås nödvändigt och är för min del grunden till ett bra spann. Men både en själv och hundarna måste också träna att köra släde och träna på att vara ute på överblåsta spår och stanna och knapra på snacks och allt annat som hör till. Jag hade också fått bra vibbar från "barnen". Lillfjanten Mellis bara växer och växer. Fortfarande urbarnslig i hemmiljö men växte i spannet och ute på spåret. Malvin på nåt vis oförstörbar. Bar jobbar och jobbar och flinar och ständigt superlycklig. Molly har länge varit väldigt mogen som slädhund. Men har kanske stått still i utvecklingen ett tag. Men OK - det kan naturligtvis bero på att hon just har löpt.

Frank står o gapar och vill vidare

Sussie o Sluggo tar det med ro

Malvin o Mellis har tryck i draglinorna

På kvällen blev jag inbjuden till Torbjörn&Alice dotter AnnSofie på kvällsmat. Vi var ett halvdussin "grannar" (tillika slädhundsmänniskor) samlade och vi fick en lokal meny bestående av Römmegröt och kokt röding. Lite speciellt men riktigt gott!

På kvällen var det kristallklart och en strålande fullmåne. Lördag morgon vaknade jag till strålande sol och -30 grader. Dags att dra hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar