söndag 13 februari 2011

Drevdagen feb 2011 - söndag.

Getz o Molly samt Malvin o Mellis nära Idpersätern.

Här kan man snacka om tradition! Det är nu 11:e vintern i rad som jag är uppe i Drevdagen. Och jag tror att det är 4:de eller 5:e gången som jag hyr en stuga av Beat&Dominique. Att Drevdagen drar beror på fler saker: Inte så ruskigt långt att åka (43mil), ett suveränt spårsystem och även att du träffar flera andra slädhundsförare och deras spann både på spåren och i byn.
I år var alla 12 hundar med men Gunilla stannade hemma hos sina hästar. Första morgonen stod termometern på -35 grader. Frostigt även för en musher! Men framåt lunch hade solen jagat upp tempperaturen till behagliga -12 grader. Då selade jag på det första 6-spannet med Casper&Yenna i led. Sedan Sluggo&Sussie följt av Frank och sedan Jocke. Det var bortåt metern snö och inget töväder under vintern så det gällde att hålla sig på spåren! Vi tog en kortare tur längs spåret upp mot Idpersätern. Strax innan vi kom dit så vände vi på en plan plätt nedanför en liten ås. Skotrarna hade kört lite kors och tvärs här och jag kunde vända runt spannet i en vid cirkel med bara röstkommandon! Det blev full fart tillbaka och vi var snart hemma efter drygt 16km körning.

Andra spannet på väg längs spåret

Efter en snabblunch tog jag ut det andra spannet med Lisa&Cookie i led, sedan Molly&Getz följt av Mellis&Malvin. Ja dom är för härliga dom här "barnen"! Så glada och lyckliga och överfulla av energi och vilja. Och så fantastiskt lyhörda och angelägna att vara mig till lags. (Även om det blir stolligt ibland) Jag tycker verkligen om alla tre och dom är härliga på varsitt sätt.

Malvin o Mellis

Malvin är just nu den jag imponeras mest över. Han är en riktigt stor och otroligt stark hund. Jobbar stenhårt och drog ofta hela släden alldeles själv! Och så har han ett jättehärligt temperament och är ständigt lycklig och glad och ett stort flin över hela ansiktet.
"Lillfjanten" Mellis är väldigt utåtriktad och tycks helt värdelös som slädhund i vardagslag. Fjäskar och piper och tja - allmänt fjantig. Men i spannet så blir hon bara bättre och bättre och är verkligen full av energi när hon jobbar. Inget strul och inget knas utan helt enkelt jätteduktig.


Molly

Molly har alltid varit så duktig. Hon är väldigt lik Lisa både till utseende och typ och även till temperament. Dock är hon ännu mer bestämd än sin mamma. Och förstås en storlek större. Hon har mer eller mindre växt ut den röda Trollselen! Det är en del skillnad sen februari 2010 när vi var här med alla valpar och de for runt som tossingar i snön!

Molly kollar släden. Februari 2010.

Jag tog samma tur även med detta spann. Nu hade det mulnat på en del och det var bara -10 grader. Även dom vände med röstkommandon på samma ställe. Det var lite fuktigt i luften och hundarna fick en lätt frostskimmer i pälsen. Första dan blev helt perfekt och nu väntar hela veckan med nya turer.

Malvin med frost i pälsen.


Getz mår verkligen bulle. han får bo med mig inne i stugan vilket han utnyttjar till fullo. Sängen är alltför smal så under stora protester tvingas han sova på golvet på nätterna. Men dagtid så är det sängen som gäller! Gunilla får nog flytta ut i hallen när vi kommer hem. Då tar Getz för givet att han ska sova i sängen bredvid mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar