fredag 14 januari 2011

Nya draglinor

Röda linor i lead.

Gula linor i team

Blå linor i wheel

Plasthakar (Fixlock) i nacklinorna

Ja det är förstås inget helt nytt. Men för mig blev det nytt när jag nu gjort om draglinorna. I stället för dyra mässinghakar som frös fast på vintern har jag bytt ut till sk eskimokrokar till draglinorna och Fixlock i nacklinorna. Hitintills har det fungerat alldeles utmärkt. Man får ha lite annan teknik när man hakar fast selarna i draglinorna. Fördelarna är som sagt att eskimokrokar aldrig fryser fast. Dessutom är de klart lättare än mässinghakar så för ett åtta-spann så blir hela uppsättningen draglinor betydligt lättare. Samtidigt så gjorde jag draglinorna i olika färger beroende på plats i spannet. Jag har olika längd på draglinorna och med olika färger så är det aldrig någon tvekan om var en draglina skall vara. Eskimokrokar finns också i böjd modell som kanske är bättre än den raka modell som jag skaffade. Böjda eskimokrokar kan köpas från exv Vildmannen eller Nordic Husky Farm.

1 kommentar:

  1. Har haft bra erfarenheter med de raka eskimokråker från tiden vi bodde på Grönland, vi skar dom själv av gamla plastmeder, billigt och lätt. Snyggt och smart med olika färger på draglinorna.

    SvaraRadera