onsdag 7 juli 2010

Bra inlägg Matti!



Igår kom senaste numret av Polarhunden. Jag läste direkt Matti Holmgrens svar på Lennart Anderssons artikel i förra tidningen. Och jag måste säga att jag instämmer helt med Mattis synpunkter. Som superamatör i sammanhanget så känns det förmätet att själv skriva ett inlägg. Men Matti är förvisso en person med odiskutabel erfarenhet och integritet och ingen kan fnysa bort hans åsikter.
Redan på förarmötet efter Polar Distans så förde Lennart fram de här åsikterna om "inga sockor", "Inga täcken", "ingen 160km-klass". Alltså vi vanliga veklingar har ingenting på Polar Distans att göra?? Jag hade täcken till några av hundarna under PD. Inte för att de annars skulle frysa utan i första hand för att de skulle "må gott" mentalt och koppla av och vila bättre. Det har inget med bortklemade eller icke-rastypiska hundar att göra utan är - precis som Matti skriver - ett sätt för mig att ta hand om hundarna på bästa sätt. (därmed inte sagt att man "misshandlar" hundarna om man inte har täcken!) Jag hade förstås sockor med i reserv men eftersom jag tar det ganska lugnt så behövde jag aldrig använda dom. Och jag hoppas att 160km-klassen kommer att finnas kvar. Det är nog enda sättet för mig och många andra att ha ett realistiskt mål för träning och "tävling" i lite längre lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar